ŠKODA 1200 STW kombi

ŠKODA 1200 STW kombi

    Škoda  1200 kombi

    Prvá ŠKODA 1200  bola vyrobená 1952 následne bola  zastavená a obnovená v roku 1955. Ide o prvé moderné auto aerodynamickou samonosnou karosériou, zváranou – bez drevenej kostry. Zadné okno panoramatické , všetky 4 okna otváracie s  trojuholníkom. Sedan bol 5-6 miestne auto s nedelenými sedadlami. Motor bola radový štvorvalec s rozvodom OHV, prvý krát bola použitá AC pumpa, výkonnejší rozdeľovač a vodné čerpadlo.  Výkon motora vzrástol o 25 % na 45 koní. Prevodovka je 4 stupňová má brzdové bubny na všetkých kolesách. Auto bolo využívane najmä ako služobné / aj pre služby ŠTB/  a mnohé autá neboli vôbec registrovane – ale používali sa ako utajene vozidlá MV. Svoje legalizáciu nadobudli až po vyradení z evidencie Ministerstve vnútra.

    Škoda 1200 niesla robustný štvordverovou pontónovú karosériu typu sedan (označenie Sedan sa neskôr všeobecne ujalo ako neoficiálny názov vozidla), navrhnutú konštruktérom Jozefom Velebným a jeho kolektívom. Pri jej vývoji a skúškach bolo prvýkrát pre sériové vozidlá Škoda využité aerodynamického tunela. Novinkou sa stalo zavesenie dverí s krytými závesmi a otváraním po smere jazdy, zapustené kľučky dverí a otváranie batožinového priestoru zvnútra. Meranie na modeloch v mierke 1: 5 ukázalo zníženie súčiniteľa odporu vzduchu o 6%, hoci bol nový automobil o 180 mm širší než Tudor. Ďalším prvenstvom u vozidiel Škoda bola celokovová konštrukcia karosérie, zvarené z oceľových výliskov. Oproti skorším zmiešaným karosérie umožňovala hromadnú výrobu na zváracích poloautomatoch. Významným krokom k zvýšeniu produktivity sa stalo novo zavedené lakovanie pomocou napaľovacích syntetických lakov, ktoré nahradili skôr používané nitrolaky.

    Aby sa kompenzoval nárast hmotnosti oproti svojmu predchodcovi, dostal voz upravený motor. Ten vznikol jednoduchým prevrtaním vložiek valcov a príslušnou výmenou piestov. Zdvihový objem štvorvalce z Tudor vzrástol na 1,2 l, najvyšší výkon sa zvýšil o 3 kW. Napriek tomu zostal voz „pod-motorován“ a dynamické vlastnosti, zvlášť úžitkových verzií, boli slabé.

    Automobil Škoda 1200 mal byť vyrábaný v prevedení sedan, roadster, van, STW, sanitné, pohotovostný a terénne. Sériová výroba sa mala začať v 2. štvrťroku 1951. Počas rokov 1949 a 1950 bola vyhotovená výkresová dokumentácia všetkých typov. Po prvom prototypu s karosériou sedan boli počas roka 1950 vyrobené ďalšie. Druhý prototyp dostal otvorenú dvojdverovú karosériu, ktorá však zostala unikátom. Tretí prototyp mal karosériu sedan s pravostranným riadením. Nasledovali prototypy dodávky a terénneho vozidla.

    V novembri 1950 bola vypracovaná výkresovú dokumentáciu dvojlôžkovej sanitného vozidla, a to v dvoch variantoch. Prvá bola navrhnutá na existujúcom podvozku s rázvorom 2485 mm, druhá na predĺženom, s rázvorom 2785 mm. Ukázalo sa, že variant so štandardným rázvorom je príliš krátka a pre sanitné vozidlo nevhodná. Druhý variant s predĺženým rázvorom bola vyhovujúca, zostal však problém existencia dvoch rôznych rázvorov pre sanitky a pre ostatné verzie. Preto bolo na jar 1951 schválilo kompromisné riešenie podvozku s rázvorom 2685 mm, určeného pre všetky výrobné varianty. V máji 1951 vznikla prepracovaná dokumentácia sedanu s predĺženým rázvorom i celkovou dĺžkou. Táto zmena vozidla prospela, zlepšila sa úžitková hodnota vozidla, ktorý zároveň získal elegantnejší proporcie. Pri úžitkových variantov sa celková dĺžka nezmenila.

    Identifikácia
    Rok výroby 1958
    Pôvod Česká republika
    Typ karosérie kombi
    Renovácia v rokoch 2014-2016
    Číslo motora 362007
    Číslo karosérie 362007
    Karoséria farba pred- renovačná- zelená
    Interiér farba pred- renovačná- hnedá koženka
    Celkovo vyrobené 2076 vozidiel
    Výroba v rokoch 1952-1961
    Technická špecifikácia
    Výkon 36 koní/26,5 Kw
    Objem motora 1121 cm3 - OHV
    Rýchlosť 100 km/h
    Spotreba 9,5 -10 l/100 km
    Objem nádrže 35 litrov
    Elektrický rozvod 12 V
    Vonkajšie rozmery
    Dĺžka 4360 mm
    Šírka 1680 mm
    Výška 1580 mm
    Pohotovostná hmotnosť 1080 kg
    Rázvor náprav 2485 mm
    Rozchod kôl 1250/1320 mm
    Rok výroby1958
    Celkovo vyrobených2076
    Cenaaukcia
    RenováciaRenovácia