ŠKODA 110 R Kit 130 RS

ŠKODA 110 R Kit 130 RS

    Škoda  110 R KIT 130 RS

    Automobilka Škoda si tento rok pripomína 40. výročie používania skratky RS pre svoje športové modely, ako prvá s ním totiž už v roku 1974 prichádza súťažná Škoda 180/200 RS. V tom čase predstavovala absolútny vrchol, nekompromisný stroj skonštruovaný za jediným účelom – roztrhať konkurenciu na kusy. Už menej sa však vie, že zároveň slúžila ako vývojové laboratórium pre legendárnu Škodu 130 RS, ktorá svoju hviezdnu kariéru odštartovala hneď nasledujúci rok.

    Kým sa však mladoboleslavská legenda dostala na trate, vo vývoji športového oddelenia automobilky si to muselo doslova oddrieť niekoľko generácií súťažných škodoviek s motorom vzadu. A nemali to veru jednoduché. Príbeh Škody 130 RS je tak zároveň príbehom odvahy, odhodlania a neuveriteľných schopností ľudí, ktorí stáli za zrodom všetkých predchádzajúcich súťažných škodoviek s koncepciou „všetko vzadu“. Auto prišlo o klasické nárazníky, na prednej aj zadnej kapote sa objavili chladiace štrbiny, pred maskou pribudol náporový chladič a celé auto sa rozšírilo a znížilo. V časoch svojho vzniku budilo žiadaný rešpekt. Pod motorovú kapotu sa nasťahoval hliníkový štvorvalec 1.2 OHV (1174 cm3) s max. výkonom 88 kW/120 k schopný točiť takmer osemtisíc otáčok (kľuka v troch ložiskách, osemkanálová hlava, dva karburátory Weber 40 DCOE).

    Škoda tak mala po čase továrenský špeciál schopný v dobrých rukách vyškoliť aj o čosi výkonnejšiu konkurenciu. Aby sa však na takýto projekt vôbec uvoľnili peniaze, polovica z týchto áut (celkovo vyrobených 100 ks) musela vzniknúť na objednávku Ministerstva vnútra. Podľa výpovedí vtedajších továrenských jazdcov sa dala pri dobrých podmienkach (a vhodnom sprevodovaní) „ostrá“ škodovka rozbehnúť takmer na 200 km/h. Vo výrobe bola v rokoch 1971–1974.

    Konečné riešenie nemalo však so sériovou „Erkou“ takmer nič spoločné, nový špeciál bol výrazne nižší (nižší bočný pontón, kratšie stĺpiky karosérie), podstatne širší, oceľový skelet pokrývali 0,7 mm hrubé hliníkové plechy a nad zadnou nápravou sa spolu s motorom 1.8 OHC/2.0 OHC usídlila päťstupňová prevodovka Porsche. Málo známou je skutočnosť, že pri vývoji tohto auta automobilka použila výpočtovú techniku, rovnako ako to, že konštruktéri ho obdarili zadnou vlečenou nápravou, ktorá sa v sériovej produkcii presadila až pri Škode 120 Garde.

    „Supererka“, ako auto familiárne volali, dostala označenie RS, mala hmotnosť 720 kg, maximálnu rýchlosť presahujúcu 210 km/h a bez problémov si to na tratiach domácich súťaží mohla rozdať s Alpine A 110 Vladimíra Hubáčka. Naučiť ju jazdiť však nebolo nič pre slabé povahy. Na rovine bola neporaziteľná, no zatočiť s ňou a viesť ju v riadenom šmyku už nedokázal každý. Jej slabinou boli večne sa prehrievajúce brzdy (Girling) využívajúce špeciálnu brzdovú kvapalinu (Castrol) a ťažký agregát spôsobujúci nedotáčavosť v nájazdoch do zákrut.

    Identifikácia
    Rok výroby 1980
    Pôvod Slovensko
    Typ karosérie coupé
    Renovácia v rokoch 2009-2010
    Číslo motora A5058275
    Karoséria farba biela s polepom Kit 130 Rs
    Interiér farba nerenovovaný - čierny
    Celkovo vyrobené 56.902 vozidiel
    Výroba v rokoch 1971-1981
    ŠPZ: ZA823 GM
    Technická špecifikácia
    Výkon 48 koní/37,5 Kw
    Objem motora 1107 cm3
    Rýchlosť 140 - 190 km/h
    Spotreba 9,5 -10 l/100 km
    Objem nádrže 55 litrov
    Elektrický rozvod 12 V
    Vonkajšie rozmery
    Dĺžka 4155 mm
    Šírka 1620 mm
    Výška 1340 mm
    Pohotovostná hmotnosť 1200 kg
    Rázvor náprav 2485 mm
    Rozchod kôl 1280/1250 mm
    Rok výroby1980
    Celkovo vyrobených56902
    Cena12 000,- €