ŠKODA 100 L

ŠKODA 100 L

    Škoda  100 L

    Moderná ŠKODA 100 L bola pokračovateľkou úspešnej Škody 1000.  Išlo o automobil zo socialistickej éry. Písmeno L znamenalo luxusnejšiu výbavu. Škoda 100/110, ktorej výroba odštartovala v Mladej Boleslavi v auguste 1969, nebola zďaleka takou revolúciu ako Škoda 1000 MB. Nakoniec z nej však vzniklo viac ako milión kusov. A nerozlučne k nej patrí aj legendárne kupé 110 R. a vývoji Škody 100/110 pracovala česká automobilka už v čase nábehu výroby revolučnej Škody 1000 MB. Tá znamenala nielen prechod na koncepciu s motorom vzadu, ale pre Škodu aj výstavbu celkom nového montážneho závodu. Pochopiteľne, stovka nebola a ani nechcela byť novým autom. Cieľom bolo vychytať „muchy“ Škody 1000 MB, priniesť modernejší vzhľad a vyššiu kvalitu. Dnes by sme to mohli označiť termínom facelift. Prvé prototypy jazdili už v roku 1965, teda štyri roky pred jej predstavením. Na samotnú výrobu došlo až koncom augusta 1969 po celozávodnej dovolenke. Lenže plán skomplikovali dramatické udalosti. Dvanásteho augusta zahalil automobilku dym z mohutného požiaru, ktorý zničil takmer 25 000 m2 plochy a spôsobil obrovské škody. Odhadovali sa na 320 miliónov korún. Našťastie plamene zasiahli len staré priestory automobilky a náraďovňu, takže výroba Škody 100/110 sa nakoniec rozbehla v plánovanom termíne. Predstavená bola koncom augusta. Spolu s kotúčovými brzdami sa do stovky dostali aj silnejšie ložiská kolies, upravené čapy prednej nápravy a samomazné ložiská s trvalou náplňou, vďaka ktorým došlo k zredukovaniu mazacích miest na prednej náprave a tým aj k jednoduchšej údržbe vozidla. Koncepcia auta sa však, pochopiteľne, nemenila. Pohonnú sústavu tvoril naďalej vzadu uložený hliníkový štvorvalec prepojený so štvorstupňovou prevodovkou a kolesami zadnej kyvnej nápravy. Už vtedy bolo jasné, že koncepčne ide o slepú uličku.

    Stovka sa však mohla pochváliť vyšším výkonom. Základný motor s objemom 988 ccm pre Škodu 100 dosahoval 32 kW. Omnoho zaujímavejší bol však nový agregát s objemom prevŕtaným na 1 107 ccm, ktorého výkon sa vyšplhal na 36 kilowattov. Silnejšie verzie niesli označenie Škoda 110. Na dnešné časy sú to smiešne čísla, lenže stovka vážila iba 805 a stodesiatka len o 20 kg viac. Maximálna rýchlosť predstavovala 125 km/h, respektíve 138 v prípade Škody 110.

    Identifikácia
    Rok výroby 1973
    Pôvod Slovensko
    ŠPZ ZA823 GM
    Typ karosérie sedan
    Renovácia v rokoch 2009
    Číslo motora 999609
    Číslo karosérie 999609
    Karoséria farba renovovaná - biela
    Interiér farba renovovaný - čierny
    Celkovo vyrobené 1,070.000
    Výroba v rokoch 1969-1977
    Technická špecifikácia
    Výkon 48 koní/32 kw
    Objem motora 1107 cm3
    Rýchlosť 100-105 km/h
    Spotreba 9,5 -10 l/100 km
    Objem nádrže 55 litrov
    Elektrický rozvod 12 V
    Vonkajšie rozmery
    Dĺžka 4155 mm
    Šírka 1620 mm
    Výška 1180 kg
    Pohotovostná hmotnosť 1300 kg
    Rázvor náprav 2485 mm
    Rozchod kôl 1280/1250 mm
    Rok výroby1973
    Celkovo vyrobených1 070 000
    Cenaaukcia